24 januari 2019

Je bent wat je eet

Het is weer zo’n periode dat ik weer bezig ben met een gezonde levensstijl, ik probeer de “slechte” maand december snel te vergeten( nou ja, eigenlijk zijn het ietsje meer maanden dan alléén december) Het was heerlijk, maar nu ben ik er weer klaar met al die suikers... dus dat wordt weer sporten en geen chocolade en chips meer voor mij! Het zal wel aan de maand januari liggen! (en februari zien we wel weer).

Je lichaam bouwt zich letterlijk op, op basis van het eten en het drinken dat jij allemaal in je mond stopt. En datgene wat jij erin stopt, is van enorme invloed op alles in je leven. Voeding bepaalt in belangrijke mate je gezondheid, je gewicht, hoe jij je voelt, of je fit bent en of dat je je kunt concentreren. Maar daarmee zijn we er nog lang niet. Voeding heeft een hele belangrijke invloed op het ontstaan van ziektes en allerlei aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, ADHD, allergieën, slapeloosheid, Astma en noem het maar op.

Je bent dus wat je eet. Letterlijk!

Wat je dagelijks in je mond stopt, zie je automatisch ook weer terug. Je lichaam geeft je steeds feedback. Het probleem is alleen dat in Nederland – en in veel andere westerse landen – gezonde voeding in minder goede mate verkrijgbaar is als minder gezond eten.

Je kan op minder plaatsen verse groenten krijgen dan chips, frisdrank en junk food. Om nog maar te zwijgen over al de ‘slechte reclames’ op televisie, we worden constant in verleiding gebracht om maar te “zondigen”. En ik ben daar best gevoelig voor. Maar alles wat we eraan eten, moet er ook weer af. Regelmatig bewegen zorgt er grofweg voor dat je al die calorieën verbrandt die je dagelijks teveel in je mond stopt. Het verbranden van calorieën heeft diverse voordelen. Het zorgt er onder andere voor dat je op gewicht blijft en dat je stress ontlaadt.

Regelmatig bewegen laat je metabolisme stijgen en verbetert ook je conditie. Je kunt op vele manieren bewegen. Je hoeft geen atletische toeren uit te halen. Bij een gezonde levensstijl beweeg je 3 tot 5 x per week minimaal een half uur. De beweging kun je zoeken in sport, wandelen, huishoudelijke klussen, seks, of de fiets naar je werk. Je ziet, er zijn vele mogelijkheden.


Waarom bewegen goed is?

Bewegen helpt om stress te verminderen. Door lekker te bezig te zijn, maak je je hoofd leeg. Je voelt je daarna fitter en energieker. Bovendien slaap je beter.

Vrijwel iedereen kent het belang van een gezonde leefstijl, maar je hoeft maar om je heen te kijken om te beseffen dat meer dan de helft van de Nederlanders te dik is. Meer dan één miljoen landgenoten slikken dagelijks ook nog eens antidepressiva, cholesterolverlagers en hart- en vaatziekten behoren tot de belangrijkste doodsoorzaken. Hoe kan het dat de meeste mensen wel het belang van een gezonde leefstijl weten, maar dat het simpelweg niet lukt?

Wat is een gezonde leefstijl?

Een gezonde leefstijl is, naar mijn idee, een leefstijl waarbij je je zichtbaar lekker voelt, een gezond gewicht hebt en niet (om de haverklap) ziek, zwak of misselijk bent.

Gezond eten, voldoende bewegen en voldoende slaap dragen allen bij aan een gezonde leefstijl. Dit wist je waarschijnlijk al. Maar hoe kan het dat de praktijk zo anders lijkt dan de theorie?Helaas voelen veel mensen zich niet fit, zijn ze vaak verkouden of voelen zij zich regelmatig futloos, energieloos of duf. De meeste mensen willen wel van die extra kilo’s af, maar het lukt steeds maar niet. En als het al lukt, dan komen ze weer aan. Hoe kan dat?

Waarom lukt het niet?

In ons huidige drukke bestaan hebben we simpel gezegd amper de tijd om ons met een gezonde leefstijl bezig te houden. We leven (vaak) van de dag tot dag. Je hebt een druk leven. Je hebt een gezin, een baan, een hobby, de kinderen willen naar clubjes bracht worden en ohja, of je het huis nog even schildert.

Er lijken wel te weinig uren in de dag te zitten. Hoe kun je je dan ook nog eens verdiepen in een gezonde leefstijl.


Hoe voel je je als die gezonde leefstijl wel lukt?

Een gezond leefstijl is niet erg moeilijk, om maar met de deur in huis te vallen. Het is alleen van groot belang dat je weet wat je doet.

Zomaar een paar vragen; Welk type voeding draagt bijvoorbeeld bij aan een gezonde leefstijl en welke niet? Welk type lichaamsbeweging is goed voor je? Is het de bedoeling dat je dagelijks twee uur gaat sporten? (Die tijd heb je niet eens) Hoe verbrand je die overtollige calorieën? (Afvallen en gewichtscontrole)

Beeld je eens in dat je je weer lekker fit voelt. Dat je de hele wereld aan kan, als ‘s ochtends de wekker afgaat. Bedenk eens hoe het zou zijn wanneer je je weer lekker vrij voelt, als je in badkleding op het strand loopt. Of dat je niet hoeft te “poseren” voor een foto.(buik in)

Elke dag zijn er momenten te vinden waarop we aan onze gezondheid en leefstijl kunnen werken. Dagelijks eten we immers een aantal keer, brengen we de kinderen naar school, doen we het huishouden en ondernemen we tal van andere zaken.

Juist in en rond al die dagelijkse handelingen (je agenda zal wel vol zitten) vind je ruimte om die dingen te doen die bijdragen aan een gezonde leefstijl. Het klinkt simpel, maar probeer het eens uit.

Hier heb je een paar voorbeelden:

  • Op de fiets naar je werk
  • Salade als lunch, of restjes van het avondmaal van gister
  • Snoep rauwe noten, ei, radijs of hummus
  • Drink meer water
  • Meer groente eten
  • ‘s Ochtends eiwitrijke voeding eten
  • Neem de trap naar boven, niet de lift
  • Ga op tijd naar bed
  • Neem ‘s ochtends een koude douche
  • Koffie zonder suiker en melk
  • Kruid het eten pittig
  • Eet eieren


Werk het?

Eén ding is zeker, als je het niet probeert, dan verandert er niets.

Mirané