8 juni 2018

Parfumupdate voor heren

Guerlain, Acqua di Parma, Etro en mr Burberry Indigo

/ Guerlain

Bestaat de ideale man? We hopen dat iedereen, die ernaar op zoek is, hem vindt en houdt. Bestaat het ideale parfum? Tegenwoordig is bijna elk groots gelanceerde geur een merk op zich dat als het ware met de jaren evolueert met een basiscompositie als leidraad. Bij L’Homme Idéal is dat amandel - de eerste keer dat dit dan weer bittere, dan weer zoetige, dan weer poederige ingrediënt en soms al deze kwaliteiten in een vleug verspreidend - de hoofdrol speel in een mannengeur van Guerlain. Dachten we dat de ideale versie met de edp al bereikt was door de toevoeging van leer- en houtnoten, Thierry Wasser de hoofdneus bij Guerlain denkt er anders over. Eau de Parfum L’Intense is een beetje zoeter door tonkaboon, krijgt een beetje mystiek door rokerige toetsen en een beetje pit door piment. En op de achtergrond de ‘geruststellende noten’ van amandel zonder dat het te veel gourmand, ‘banketbakkerij’ wordt.


/ Acqua di Parma

Voor deze nieuwe variatie deed Acqua di Parma Ligurië, de kustlijn tussen Pisa en San Remo, aan om die te ‘filteren’ op een olfactorische verfrissing die past het bij uitgangspunt van de Blu Mediterraneo-lijn: ontspannen en verfrissend geurgenot met één à twee ingrediënten op het hoofdmenu. Gevonden: chinotto (Citrus myrtifolia), een citrusvrucht (die lijkt op een minivariant van de sinaasappel) al tijden lang lokaal gebruikt in gastronomische zaligheden als patisserie en likeur (amari). De geur ervan kenmerkt zich door een intens en krachtig citrusaroma ook nog eens bijzonder rijk aan vitamine C. Hieraan toegevoegd: mandarijn, jasmijn en geranium verlevendigd door kardemom en rozemarijn. De afronding is sereen door patchoeli en musk. Het effect volgens Acqua di Parma: een vroege ochtendwandeling langs de rotsige kustlijn van westelijk Ligurië. De naam voluit: Chinotto di Liguria.


/ Etro

Etro, dat sinds de oprichting tijdloze- en wereldse elegantie combineert met een harmonieuze balans tussen tradities en moderniteit, viert dit jaar zijn 50-jarige bestaan met Udaipur. Het idee: de nuances van een zomer langs de Middellandse Zee gecombineerd met de tuinen van de maharadja. Udaipur is daarnaast een ode aan het vakmanschap van Italiaans ambacht gecombineerd met de magie van India. Het fijne: Etro neemt zijn vak als parfumeur serieus. Niets aanstellerig, geen grote verhalen en überniche esthetiek. Wel: ingrediënten van topkwaliteit verweven in een elegante compositie. En dat ruik je! In de opening neem je door een regen van bergamot en roze peper direct de magnolia waar. Fragiel, teder met toch een frisse ondertoon die elegant fuseert met sambacjasmijn. In de afronding openbaart zich het oosterse accent, maar niet in vol en dramatisch ornaat: een bescheiden, maar duidelijk waarneembare fusie van musk, kasjmierhout en (heldere) patchoeli.


/ Mr. Burberry Indigo

Het idee achter Mr. Burberry Indigo: een verkwikkende en frisse interpretatie van Mr. Burberry Eau de Toilette. Waren we met Mr. Burberry in Londen, Mr. Burberry Indigo voert je naar een ontspannend moment langs de Britse kust en onthult ontspannen sensualiteit en natuurlijke mannelijkheid met een nieuwe geur. Need we say more? Nee, behalve dat je je 100ml en/of 150ml Mr. Burberry-flacon kunt personaliseren met max drie initialen via de monogram-service op Burberry.com, bij Burberrywinkels en geselecteerde warenhuizen. De frisfruitige opening met citroen en zwarte bes is mooi, soepel en zuiver: je ruikt het goed en is goed in balans; de zwarte bes is niet té zoet. De fris-groene rozemarijn, die te hoog gedoseerd vaak te fris en te etherisch kan worden, zet de compositie aan tot mannelijk maar wordt in toom gehouden door een groene golf die van munt en viooltjesblad. De basis is clean. Witte musk geflankeerd door ‘droge’ amber en ‘wit’ eikenmos. En dan zit je waar je de man moet hebben, waarmee je hem kunt (in)pakken: een schone, heldere frisgewassen geur met toch warmte (amber) en toch hout (eikenmos).