19 oktober 2018

Pink Ribbon

Pink ribbon oftewel het "roze lint" is een symbool dat internationaal wordt gebruikt om betrokkenheid bij borstkanker uit te drukken.

In de Verenigde Staten is het niet ongebruikelijk een lint met een onderscheidende kleur te kiezen als symbool voor een actie. In 1991 kreeg elke deelneemster aan de New York City Race een roze lint opgespeld om te attenderen op borstkanker. In 1992 had Charlotte Hayley veel succes met een lintcampagne tegen borstkanker. Rond die tijd werkte de hoofdredacteur van het dames-gezondheidsblad Self, Alexandra Penney, samen met een gastredacteur, Evelyn Lauder, onderdirecteur van de cosmeticahandel Estée Lauder, aan een nummer over borstkanker. Penney en Lauder stelden Hayley voor om linten te gaan verspreiden via cosmeticawinkels. Hayley vond de plannen echter te commercieel, waarop Penney en Lauder met een roze lint kwamen. In oktober 1993 richtte Lauder 'The Breast Cancer Research Foundation' op. Deze beweging organiseert sindsdien bewustwordingscampagnes en werft fondsen ten behoeve van voorlichting en het bevorderen van onderzoek naar borstkanker.

Estēe Lauder Companies was één van de eerste die zich inzette voor de strijd tegen borstkanker door voorlichting en medisch onderzoek te steunen. En als je dan hoort dat er dagelijks 9 mensen sterven aan borstkanker, dan weet je dat deze steun hard nodig is.

In Nederland krijgt 1 op de 7 vrouwen borstkanker. Maar ook mannen kunnen borstkanker krijgen.

Het aantal borstkankerdiagnoses stijgt nog steeds. Jaarlijks krijgen ruim 17.000 mensen de diagnose. Per jaar overlijden er ongeveer 3200 mensen aan de gevolgen van de ziekte. Maar ook als je de ziekte overleeft, heeft borstkanker vaak zeer ingrijpende en blijvende gevolgen zoals hart- en vaatziekten door bestraling en chemotherapie, het moeten accepteren van een lichaam zonder borst(en) en onvruchtbaarheid door de chemo- en/of hormoontherapie.

Pink Ribbon financiert wetenschappelijke onderzoeken en projecten op het gebied van behandeling, nazorg en langetermijneffecten van borstkanker.

Door meer kennis kunnen we behandelingen verbeteren en de langetermijneffecten van deze behandelingen verkleinen. Daar is veel geld voor nodig. Dankzij onder andere de verkoop van de Pink Ribbon Armband komen we steeds een stapje dichter bij ons doel: een beter en langer leven voor de (ex)borstkankerpatiënt.