15 december 2020

Uit het oog maar niet uit het hart

L'essence: twintig jaar geleden stond ik aan de wieg van dit magazine. het vakblad boordevol kennis en kunde in leesbare jip-en-janneketaal. Het magazine is ontstaan uit mijn frustratie dat er twintig jaar geleden te weinig kennisoverdracht was naar de verkoopster/beauty-advisor op de werkvloer.

L’essence werd bedacht en opgericht in samenwerking met de SSD (Stichting Selectieve Distributie, nu bekend als GDED). Destijds hadden o.a. Leen Noordermeer (LVMH), Dick van den Boogaart (L’Oréal), Matthijs Tellegen (Estée Lauder), Leo Hertz (Elha) en de helaas veel te vroeg overleden Gerard Ruiter (Coty) hier zitting in. L’essence moest een onafhankelijk vakblad zijn waarin alle exclusieve selectieve merken hun producten konden beschrijven, dat was het duidelijke uitgangspunt. Want na veertien jaar werkzaam te zijn geweest bij Lancaster met Gerard Ruiter als mijn werkgever - daarna ook nog mijn steun en toeverlaat - wist ik het zeker: ik wilde werkzaam blijven in de cosmeticabranche want daar lag mijn hart. Mijn omgeving, met name mijn man, zei regelmatig ‘volgens mij kan jij het nergens anders over hebben…’. En dat klopt.

Mijn hart op de tong

Na bijna drieënveertig jaar werkzaam te zijn in deze mooie branche heb ik dat nog steeds: de werkwijze van producten uitleggen op een manier zodat iedereen het snapt. Nu was dit vroeger wel iets makkelijker. Tegenwoordig denk ik wel eens ‘dit gaat echt mijn pet te boven’. Want laten we eerlijk zijn: soms wordt er met termen gegooid waar ik ook na drieënveertig jaar mijn wenkbrauwen voor optrek en denk dat je om het te begrijpen wel een universitaire opleiding nodig hebt.

Vroeger konden we als beauty-advisor op de werkvloer de klant weleens iets op de mouw spelden maar dat is nu niet meer mogelijk. We kunnen nu als consument alles op social media vinden. Maar dan ook echt alles! Ook de beauty-advisors kregen meer toegang tot kennis: naast de live trainingen zijn er nu digitale cursussen en e-learning programma’s waar technische productkennis verder wordt uitgelegd. De tijd dat je met een fi jn tijdschrift lekker op de bank zat, maakt nu plaats voor kijken op je telefoon of iPad. Zelfs mijn wat oudere maar jong uitziende man (heeft altijd de juiste verzorging gebruikt) van bijna tachtig is overstag en zit ook op sociale media…


Dat heeft mij aan het denken gezet...

Makkelijk bereikbare informatie, toegankelijk en actueel, dat is altijd de opzet geweest van L’essence. Het is en blijft belangrijk om de beauty-advisor extra achtergrondinformatie over producten te kunnen geven. Maar natuurlijk wel op een manier die past in
deze tijd van e-learning en social media. Als de digitale snelweg de beste manier is geworden om jullie op de hoogte te blijven houden, dan moeten wij ons aanpassen en meebewegen met deze veranderingen. Met als gevolg: L’essence goes digital! Je leest dus op dit moment de laatste printversie van L’essence, een collectors item (zeker ook door de geweldige cover van Anna Wijnands). Vanaf 2021 verschijnt L’essence als online magazine.

Van tijdschrift naar online magazine

Op www.lessence.nl zullen de merken je ook weer alles over hun mooie producten vertellen en houden de trainers hun inspirerende colleges. L’essence online blijft jullie van interessante productinformatie voorzien. Het online magazine gaat vier keer per jaar verschijnen en waar ik op de achtergrond als beautyredacteur bij betrokken zal blijven. Dit betekent dat ik mijn functie als hoofdredacteur van L’essence print per 31 december 2020 neerleg. 

Dank jullie wel

Dat doe ik met een lach en een traan. Een lach omdat ik twintig jaar aan het roer heb mogen staan. Een traan omdat het mijn kindje is dat ga ik verlaten en dat gaat stoppen. Ik wil alle (beauty)merken hartelijk bedanken voor twintig jaar samenwerking want zonder jullie hadden wij niet kunnen bestaan. Ik wil H&B Multimedia, de redactie en met name Claudia Demmers - mijn grote steun en toeverlaat - bedanken. De twintig jaar zijn voorbij gevlogen.... 

En natuurlijk onze lezers: de beauty-advisors van de selectieve cosmetica. Want voor jullie hebben wij L’essence gemaakt. Het is een afscheid van L’essence print maar niet van mijn persoontje, want waar een deur dicht gaat, gaat er ook altijd weer een open. Ik blijf naast online beautyredacteur van L’essence ook zichtbaar in de branche als voorzitter van de Dutch Beauty Award-verkiezing en jurylid van de Experts of Beauty.

Dus lieve allemaal, tot ziens. Stay healthy & stay safe, want dat is het allerbelangrijkste: gezond zijn en blijven.

-X- Tine

L’essence is uitsluitend voor medewerkers in de beautybranche en is niet bedoeld voor consumenten